tirsdag den 16. december 2008

Det er snart slut..

Ja, som overskriften siger så er der noget der snart er slut.. Og det er altså ikke hvad som helst der snart er slut..Nej, indenfor de næste 4 dage, sætter jeg det sidste punktum i det, der i visse studerende kredse, også kaldes for et speciale.. Wow.. Det er lidt uvirkeligt at sidde med et projekt man har arbejdet så intenst med, og så vide at det hele står og falder med de her 200 sider papir.. Crazy..

Det har altså heller ikke været let.. Al den viden jeg har skullet opbygge omkring det her emne jeg har valgt, harmoniske strømme, har jeg måttet bruge helt sindsygt meget tid på, da ingen herhjemme i DK rigtig kender meget til emnet.. Ihvertfald ikke nogen der har villet tale med mig :-)

Jeg skal forsvare det, den 12/1 - 09, så det bliver spændende..

Min aflevering er endda blevet udskudt som følge af en tildelt vejleder der ikke rigtig kunne magte opgaven.. Han kunne simpelthen ikke levere de ting til mig som han skulle til den rigtige tid, hvilket gjorde at jeg først kom rigtig igang med at skrive projekt-specialet 2 uger inde i forløbet.. Ikke optimalt, skiftede derfor vejleder og har fået 2 ugers udsættelse..

Når, mere om det her når jeg har afleveret og været oppe til eksamen..

Sees

M

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

altid spændende når man én gang i livet får lov til at nørde, men sig mig hvad er harmoniske strømme? bliver lidt interesseret?

Martin sagde ...

Hæhæ.. Det er en meget kryptisk affære..

Men her goes:

Harmoniske strømme er noget der ikke rigtig tages i betragtning når man eksempelvis skal fastlægge størrelser på kabler og forsyningstransformere.

Eks/

En transformer på 1000W kan som følge af en påvirking af harmoniske strømme, risikere kun at kunne yde 800W, samtidig vil den dog forsøge at skabe de 1000W der er krav til. Derfor skaber den også mere varme, og belaster miljø osv. mere.

De harmoniske strømme opstår ved en given frekvens.. "alm. strøm" bliver forsøgt sendt ud på nettet med 50 hz i frekvens. Men de harmoniske kan så "gemme" sig i nettet ved frekvenser der er større end 50 Hz.. Giver det mening.. :-)

Hvis du vil vide endnu mere så læs her: http://cubus-adsl.dk/elteknik/af_interesse/harmoniske_stroemme.php

Hey

Anonym sagde ...

puha nu er vi vist ude i det langhårede område med bølgefysik mm. Men vel også derfor, det er spændende:-) Min lærer hjerne prøver at forstå, men der bliver smidt rundt med terme på engelske jeg ikke helt forstår, men umiddelbart er vi vel også over i noget ikke forklarligt noget ikk? kan det også sammenholdes med lydbølger? du ved glasspræninger osv? eller er jeg helt på gale vej - der hvor filmen knækker, er når det ikke måles i en transformer, at den kun trækker 800 når den burde trække 1000 men grundet harmoniske strømme - kan den ikke? Hvis man som el-installatør finder en sådan fejl, bliver det så betragtet som fejl eller ved den udd. person, at der kan være tale om harmoniske strømme der tapper de resterende 200???? Er jeg helt way off eller ???
Men spændende og lidt irriterende når man ikke forstår det:-)

Martin sagde ...

Nej du er ikke way of hvad angår lydbølger. De figurerer også ved frekvenser, bare ekstremt høje, og er ikke aktuelle i mit område af faget.

Man kan sige at en transformer bliver derated og opvarmet, samt at el motorer vil larme, lystofrør vil blinke ekstremt hurtigt osv. det er de normale problemer der opstår ved harmoniske påvirkninger.

Harmoniske strømme kan opstår på steder hvor der er tilsluttet mange strømforsyninger i form af små trafoer til bærbare pcérer, skærme osv. Installationer med meget elektronik skaber også rigtig meget.

Man har noget langhåret måleudstyr der kan måle de her strømme, så bliver det hele lidt mere overskueligt..

Finder man sådan en fejl, betragtes det ikke som en fejl i første omgang. Det er typisk at de her påvirkninger stiger gradvist i takt med at folk får flere og flere elektroniske komponenter i hjemmet og på kontorerne rundt omkring i landet..

Anonym sagde ...

TAK, det giver mening - interessant - sensor kan jo glæde sig til d. 12 Januar:-)