torsdag den 11. december 2008

75 kg..


Der var engang hvor jeg vejede 62,5 kg.. Jep det er rigtigt.. Og så var der også engang hvor jeg vejede 90 kg.. Begge vægtklasser har jeg ligget i indenfor en periode af 6-8 år.. Der kan ske meget på 8 år, men dengang jeg vejede 62 kg, boksede jeg og var af den grund nødt til at holde en vis kampvægt.
90 kilos klassen derimod var en anden snak, den kom helt af sig selv da jeg pludselig fik en grim skade i skulderen.. Det viste sig dog at den vægt kom mig til gode da jeg begyndte at styrketræne rigtig meget.

Idag er det så en helt anden snak..

Som cykelrytter/mtbiker, så er man nødt til at holde sin vægt relativt langt nede. Det er egentlig ganske simpelt, hvor mange kilo pr. watt du kan træde.. En ting man kunne gøre var at øge sin styrke altså træne sine muskler stærkere. Men en hurtigere måde at ændre forholdet mellem watt/kg til det bedre, er ved at tabe sig...

Derfor, som jeg tit og ofte før har proklameret her på bloggen, så er jeg igen gået i gang med at trimme lidt på vægten.. Ikke noget vildt, der er lang tid til det går løs for alvor, men derimod bare stille og roligt ændre lidt på vægten til det bedre selvfølgelig.
I sommers vejede jeg omkring 83-84 kg, nu vejer jeg ca. 79,5, og er stødt faldende. Målet er 75 kg, så skulle jeg rigtig begynde at kunne mærke en forskel når jeg kører. Det kan jeg egentlig allerede, man flytter sig bare langt hurtigere når man træder.

Styrketræner et par gange om ugen også, og der kan jeg også mærke en betydelig forskel. Styrken i benene, maven og ryggen er blevet væsentligt bedre. Jeg får ikke de store skud i lænden under hård belastning som jeg ellers før har fået.. Virkelig nyttigt.. Mavetræning er undervurderet i forhold til hvad det kan gøre for dig på cyklen, det virker rigtig godt.

More to come..

M

Ingen kommentarer: