onsdag den 17. september 2008

Vintertræning..


Jeg har idag for første gang i jeg vied ikke hvor lang tid, bevæget mig ned i det lokale fitness center.. Jeg har i mange år, før jeg blev rigtig vild med mtb, trænet meget og endda også seriøst og på konkurrence plan.
Jeg har fået at vide af flere, at styrketræning er et rigtig godt supplement til cykeltræningen i den kolde vintertid. Derfor er jeg gået igang nu, ikke fordi det er sådan rigtig vinter, men jeg er i god tid så kroppen kan nå at vænne sig til at løfte vægte.
Tro det eller ej, men jeg forvildede mig idag ind til en "BODYBIKE" time...

Jeg har faktisk aldrig før været til en spinning time, så jeg var faktisk debutant. Jeg har spinnet før, men det er på min egen cykel, som står i min kælder, så jeg ved selvfølgelig godt hvad det handler om.
Instruktøren idag var en ung fyr der hed Niels. Intet ondt om Niels, men når jeg tænker på en spinning instruktør, så er det typisk en fyr med lidt autoritet over sig, helst en type der kan skråle lidt af dig når du træder for blødt eller for langsomt. Det var Niels absolut ikke..
Han startede selvfølgelig op med et par vildt dårlige jokes, ingen fattede dem.. Men det er jo ikke jokes der skal vise mig om han var god eller dårlig, så jeg afventede spændt en eller anden form for krafteksplosion af vrede og udbrud fra ham da vi først gik igang, men de udeblev altså..

Han kørte lidt en blanding af ting, ret mærkeligt.. Jeg har ikke forstand på hvad man specifikt koncentrerer sig om til sådan en session, men jeg havde da ummidelbart indtrykket af at man hele vejen igennem havde pulsen rigtig godt oppe i det røde felt. Der var efter min mening lidt for mange pauser hvor der ikke var grundlag for nogen belastning, så det ødelagde min oplevelse lidt. Jeg kan ikke rigtig lide selvfede mennesker, og det virkede vores kære ven Niels som om han var. Jeg dømmer ikke folk, meeeen spinning instruktør det var han sgu ikke helt egnet til efter min mening..

Anyway.. Jeg har tænkt mig at træne i centret ca. 2 gange om ugen, helst en kombination af lidt "god" spinning og styrketræning. Primært ben og nedre rygøvelser. Selvfølgelig også maveøvelser, altid maveøvelser...
Jeg har fundet af at maveøvelser og rygøvelser med bold, er the shit.. Det virker rigtigt godt. Man stabilliserer sin krop på en anden måde, end hvis man bare ligger fladt på gulvet og laver situps.. De her bittesmå stabillitets bevægelser er med til at man også får en masse andre små muskler, omkring de store man i princippet træner, i spil. Jeg har før taget 100 situps uden problemer. Laver jeg almindelige situps på en bold, kan jeg tage 25.


I den kolde tid vi går i møde, så synes jeg det er godt at man prøver at træne lidt forskellige ting, ellers så bliver det altså hurtigt lidt trivielt at sidde på en cykel. Det er altså ikke toppen af poppen at sidde på en mtb i skoven i -5 graders frost, med mudder alle vegne.. Ok... jo det er det vel egentlig.. :-)

Vi ses.

M

Ingen kommentarer: