mandag den 29. september 2008

Stærk mave = stærk på cyklen..

Nu er dette indlæg ikke udgivet for at jeg skulle fremstå som en eller anden selvudråbt fitness guru, men jeg ved dog af forskellige veje at eksempelvis mavetræning kan være en vej til at man bliver stærkere og mere udholden på sin cykel..

Når man sidder på sin cykel og man suser afsted over rødder og sten, så er der mange der virkelig kompenserer for det ujævne underlag ved at spænde helt vildt i den nederste del af ryggen. Dette resuterer ofte i at man efter en rum tid under hård belastning, får ondt i lænden.. Der kan i princippet være mange grunde til at man får ondt, siddestilling er bla. en af faktorene, men uanset hvordan man sidder eller hvordan man kører, så kan man faktisk ved ret få midler oparbejde en grundstyrke i ryg og mavemuskulaturen, som kan være til stor hjælp eksempelvis under løbs belastning..

Jeg vil ikke gå i detaljer omkring musklers tekniske virkemåder, det ved jeg slet ikke nok om til at jeg gider at lyde klog, men derimod vil jeg komme med nogen metoder du kan bruge til at træne mave og ryg uden at gå i fitness center... :-)

Et af de vigtigste redskaber jeg kan anbefale er en stor oppustelig bold. Den kan både bruges til mave og rygøvelser, men også stræk øvelser er den god til.

Et andet godt tip er at alle øvelser du laver ikke skal ske som en hurtig op-ned bevægelse.. Hold spændet i længere tid, forstået på den måde at hvis du eksempelvis ligger fladt på ryggen og skal lave en situp.. Så lad være med at gå helt op til knæene med hovedet.. Stop på halvvejen, mens overkroppen er ca. 45 grader over gulvet.. Hold kroppen der i 2-3 sekunder og så ned igen.. Derved har du et spænd i dine muskler i længere tid og derfor også en hårdere belastning.

En anden god øvelse er denne her..
Placer albuerne på gulvet, og lad underarmene støtte på gulvet samtidig.. Hæv derefter hele kroppen op fra gulvet så det eneste der støtter på gulvet er tåspidserne og albuerne.. Hold denne position så længe du kan.. Det ser åndsvagt ud, men tro mig et par minutter af den her øvelse og din mave er færdig..

Skal du have de skrå mavemuskler med og den nederste del af ryggen også, så er det den her øvelse du skal have fat i..
Støt på højre albue og underarm, samt siden af højre fod, flip kroppen så du i princippet får højre side mod gulvet. Hæv kroppen op så der er en lige linie fra din fod hele vejen op til din skulder, hold øvelsen i så lang tid som muligt.. Skift side og gentag øvelsen.. Det her er den onde.

Fælles for alle de her øvelser er at de bliver brugt i jægerkorpset, så de må jo i princippet virke en smule..

Og ja.... Jeg har en 12 pack at vise frem takket være de her øvelser.. Eller ikke..

Vi ses..

M

Ingen kommentarer: