mandag den 6. oktober 2008

MTB Marathon 2008...

Idag er det mandag... Det er dagen efter at jeg for 4. gang i træk deltager i et af de største mtb løb herhjemme i DK, MTB marathon der bliver kørt i, og omkring, Hillerød og gribskov... En dag der udover at byde på regn og mudder også bød på en stor personlig overraskelse..

Billede af PHOTOMOTION..

Da jeg kom i mål sidste år, efter at have kørt 103 km i regn og muddersjask, så svor jeg at jeg aldrig nogensinde ville stille op i det løb igen, men heldigvis ligesom så mange andre ting, så glemmer man hurtigt de hårde og kolde strabadser, så jeg var naturligvis at finde på stregen igen i år. Dog kun på den lidt kortere distance på 67 km. Klogt valg iøvrigt.

Først løbsberetningen...

De der skulle køre 67 km startede umiddelbart efter de der kørte 103 km.... Et af de dummeste koncepter ever, men det kommer der mere om senere.
Vi lagde som vanligt ud med at køre de her 3-4 km på asfalt op gennem slottet, ud af et par landeveje for så at dreje direkte ind på et spor.. Den obligatoriske metalbro blev også passeret..
Inde på det første stykke der var i en skov, gik det op for mig hvad det var jeg endnu igen havde kastet mig ud i.. Mudder mudder og mere mudder.. Det havde regnet i et væk op til løbet, og på dagen regnede det også, så man havde ligesom selv bedt om det hvis man stillede op... Ok, det var ikke vejret der skulle stoppe mig, jeg har kørt 103 km i mudder før, så hvad kunne 67 km skade..

Ret hurtigt efter løbet var sat igang, gik det op for mig at jeg havde ret gode ben. Så gode at jeg lagde mig front fra starten af og satte et ret godt tempo. Der var et par af de stærke drenge som vi kender fra dust og slush med til start, Aaboe fra t-bikes bland andet, men der var også nogen landevejsdrenge som uden tvivl synes godt om den tonserprægede rute, så de gik også med.
Jeg tror ikke vi havde kørt meget mere end 10 minutter, før det første trafik fra 103 km rytterne begyndte at komme...... Totalt belastende, det er virkelig her at konceptet med at alle 103 km ryttere starter samtidig er totalt latterligt..

Jeg ligger i front med Thomas Aaboe og 4 andre på hjul, og vi overhaler nok de første 100 mand på de mest sindsyge måder. Vi ryger ind og ud mellem ryttere og må til tider også undskylde for vores kørsel.. Det er jo et motionsløb, men der er altså lagt op til race uanset hvad klasse man kører i.. ØBRO cykler følg med her.....

Jeg følges med frontgruppen på 5-6 mand et godt stykke, helt indtil 20 km mærket tror jeg. Her bliver traffikken for tæt, og dem der slipper igennem traffikken er dem der slipper væk.. Og jeg var desværre ikke en af dem. 4 mand får et hul..
Jeg ligger nu sammen med en DMK gut, som faktisk havde kørt godt indtil det her. Vi aftalte at arbejde sammen for at prøve at få lukket hullet. Det gik dog ikke, og til sidst var han så træt at han kiksede lidt på et teknisk stykke, og så sagde jeg farvel..

Løbet gik nu over al forventning. Jeg lå efter min egen overbevisning nr. 5, som må siges at være helt vildt i forhold til mine forventninger til løbet. Dog må jeg sige at den ensomme tilværelse på et mudret spor er ret kedelig i forhold til at have nogen at køre med.
Jeg vidste at de forreste ville være for stærke sammen, så mine forventninger om at nå dem alene droppede jeg ret hurtigt. Til gengæld gik det nu ud på for mig, at holde alle bagved væk fra mig.. Og det lykkedes faktisk.

Da jeg nåede 50 km mærket havde jeg kørt med overskud hele vejen, og jeg syntes egentlig at det var mærkeligt at der ikke var en eller 2 der var kommet op.. Især Keld P fra teamet som jo også stillede til start, men han var desværre punkteret kort efter start og havde ret hurtigt opgivet håbet om at komme op..
En dame der står i depotet råber til mig at jeg ligger nr. 4 og har ca. 4 minutter op.. Ok.. vildt, tænkte jeg.. Det var ret utroligt egentlig at jeg havde kunne holde mig så tæt på de førende indtil ca. 17 km fra mål.. Dog begyndte jeg ikke nogen vild jagt, da jeg godt vidste at det ville være umuligt at når dem. Men følelsen af at jeg havde kørt så godt og hurtigt som jeg havde gav mig ekstra gejst og vilje til at fortsætte i det tempo som jeg kørte i.. Så uden at at tøve fortsatte jeg bare..

Efter 60 km begyndte trætheden at sætte ind. Ikke underligt eftersom at jeg havde kørt fuld gas i omkring 2 ½ time nu.. Men det er altså lidt sjovt de ting man tænker og gør, når hjernen begynder at køre på et sukker underskud.. Jeg præsterede at ryge ud over mit styr da jeg skulle hoppe på min cykel igen efter at have trukket op af en bakke.. Og ikke nok med det, så kan jeg huske at jeg kørte forbi en kæmpe fluesvamp, som jeg tænkte egentlig var ret flot... Hvorfor fa....n tænkte jeg det.... ?
Hmm, efter min lidt usikre kørsel på de sidste km, så trillede jeg i mål træt og mudret på en 4 plads. ca 7 minutter efter vinderen, og ca. 4 minutter til Aaboe... Og det er altså ikke hvem som helst..

Jeg er meget tilfreds med resultatet, og meget overrasket.. Jeg har virkelig gode ben for tiden, lidt sent på sæsonen at toppe, men der er jo også en slushcup på vej, så det kan da være at man kan gøre en god figur der..

Alt i alt, en dag jeg ikke vil glemme lige foreløbig.. Dels på grund af vejret, men så sandelig også på grund af mit resultat. Dejligt at vide at den træning man lægger for dagen virker.

Og nu eftermælet...

Tror jeg har nævnt det med konceptet, men det er altså noget de skal overveje et alternativ til hos Øbro cykler.. Det var farligt og vildt belastende at lige og flette ind og ud mellem folk. Lav en elite gruppe forrest og så en startbox fyldt med folk der vil give den gaz bagved. Om de folk i den box kører 47, 67 eller 103 km er da totalt ligemeget.. Bare en ide´.

Jeg droppede pastaen i år, den ville måske have varmet, men jeg var så kold da jeg kom i mål og ville bare hjem, at jeg trillede direkte ned til bilen og tog tøj på og kørte..
Jeg var så mudret at du tror det er løgn, og når man har siddet i en varm bil med fugtigt mudder i hovedet i et par minutter, kan du næsten regne hvad der så sker.. Jo, mudderet størkner.. Så alle bevægelser man laver med ansigtet, resulterer i at der drysser mudder ned i øjnene.. Du kan næsten gætte hvor svært det er at køre bil med 120 km i timen med et øje.. :-)

En sidste ting.. Man har vel lov at være heldig..
Jeg skulle tisse af h.... til inden løbet, og af den grund fandt jeg som en rigtig mand en port at stille mig i.. Bagved hører jeg nogle mtb ´ere køre forbi og grine af mig.. Hvorfor tænker jeg, og kigger op... Over mig er der det største skilt hvorpå der står POLITI..... du kan næsten regne ud hvor hurtigt jeg får bukser på og kører videre.. :-) Dog ingen bøde for at pisse på polititet idag..

Vi ses..

8 kommentarer:

Henrik Bunde sagde ...

MEGET FLOT - sådan nu kan du også køre med i toppen - Alle kan bankes også en Hr. Whatever - det gælder bare om at tro på det - og sådan en dag, spiller vejret også en stor rolle.
Jeg er faktisk helt enig i din kategorisering. Jeg stod jo selv af efter små 5 km og trillede tilbage - skulle bare hjem. Jeg lå helt oppe foran ved 103 drengene og kørte derefter tilbage og så senere i skoven hvor åndssvagt det er med at 67 km holdet skulle passere alle ryttere - hørte også at ole E fra Gls (2er´) havde problemer med at komme forbi... nok noget de burde overveje - MEN FLOT KØRT - så alt imens du nu skærper formen frem imod den første enkeltstart i Slushens historie, vil jeg være useriøs:-)

Martin sagde ...

Det skal der også være plads til.. Man kan ikke have en formkurve i top hele året rundt.. :-)

Tak for ordene.. Det var på trods af vind og vejr faktisk en fed dag i skoven. Ærgeligt med din sygdom, læste godt om den på din blog igår, men der var jeg altså for træt til at kommentere noget som helst.. :-)

Vi ses vel til slush?

Martin

Kanonkuglen sagde ...

Flot kørt Martin... og ikke mindst at du kæmpede dig gennem det dårlig føre:-)!
Thumbs up...

Martin sagde ...

Tak lars...

Og tillykke med jubilæet igen... :-)

Henrik Bunde sagde ...

Nej Martin vi ses ikke til Slush... For mange år siden kørte jeg min første Slush, og da var det altså sjovt. Nu er der sku for mange med, især de første afdelinger. Kan nu ellers godt lide det nye de har fundet på:-) Frisk landevejs idé.
MEN det er nu ikke derfor jeg ikke kommer - jeg holder simpelthen træningsfri i et godt stykke tid nu og i den weekend hvor Slushen åbner er jeg i sommerhus med en del drenge hvor der skal hygges og drikkes en lille en:-) Men lykke til derude i kulden og så kan det jo være vi ses til en af de sidste afdelinger eller et andet mtb løb.

Henrik Bunde sagde ...

hvilket jubilæum Lars - to uger på cera... eller noget andet

Martin sagde ...

Jubilæum..

Lidt en sjov historie, men lidt intern..

Lars og jeg havde 1 års jubilæum for hvornår vi mødte hinanden for første gang, det var nemlig til hillerød marathon for første gang.. :-)

Jan Nielsen sagde ...

Kronprinsen deltager i 2010, hva' med dig?