torsdag den 16. juli 2009

Dobbeltmoralens vogtere..

Desværre så har denne blog måske ændret sig til en blog der udadtil nok virker lidt mere dyster, bitter og ikke rigtig så cykelrelateret set i forhold til hvad den har været før.. Desværre er det sandt.. Jeg er på mine 27 somre, gået hen og blevet en gnaven gammel mand fra stenbroen, der ikke har andre spændende ting at skrive om, end dårlige oplevelser. Jeg skal forsøge at presse så meget spændende cykelsnak ind i dette indlæg som overhovedet muligt, men jeg kan love jer at det ikke på nogen måde vil virke som en appetitvækker til at komme igen.. For jeg er fucking bitter! :-)

I overskriften står der noget med dobbeltmoral og i disse "Tour de France" tider er det måske et meget oplagt emne at bringe op.

Lad mig understrege at jeg elsker at se, køre og arrangere cykelløb/events og jeg har så langt tilbage jeg kan huske altid fulgt med i touren. Det er og bliver pioneren indenfor cykelløb. Vuelta, Giro, Dauphiné go home, i når ikke engang touren til sokkerne, hvad angår klasse, respekt og storhed.

Men.. Der er sådan en stor grå sky over såvel touren, som cykling generelt når vi rammer Juli. Det er der at alle skandalerne ruller, det er der alle afsløringerne kommer frem og det er lige præcis i den måned, set over en hel sæson, at der bliver fældet flest cykelryttere pga. doping.
Og hvorfor? Man undrer sig.. Er det fordi at der er mere nyhedsstof i at "buste" en eller anden stor rytter lige op til touren? Det tror jeg! Lidt dobbeltmoralskt af dopingjægerne, at de ligger inde med viden, som de vel at mærke ikke bringer frem før at det er forsidestofmateriale i Juli. Det er altså internationale myndigheder der har de her informationer, så undskyld min undren..

Jeg tror på at vi er på rette vej hvad angår en ren cykelsport.. Der er sjovt nok ikke blevet taget nogen endnu i touren og det lover jo godt, men er det ikke sjovt at de største cykelsportsoverhoveder i hele verden, stortset allesammen har et alenlangt synderegister hvad angår doping? Jeg synes det er dobbeltmoralsk at man som samfund, som klub, som kulturminister, tillader at de mennesker der skal råde og vejlede unge håbefulde cykelryttere, allesammen, dengang de var aktive og unge, fyldte sig med alt hvad kemiske Ali, lige havde i medicinskabet.. Jeg spørger dig; " Er det dobbeltmoralsk?"

Nu har Columbia lige sikret sig et af DK´s største talenter. Hvordan ville du som forælder til en 17-18 årig knægt have det med at han skulle ned og vejledes af Brian Holm der åbenlyst har meldt ud at han har været Dopet?

Hvordan har du det med at sidde og se på vild med dans med dine børn, velvidende om at Jesper Skibby der har deltaget i det her show, med relativt lille succes, der manglede nok noget han var vant til, har fyldt sig med doping..

Eeeeejhhh.. Jeg er så bitter mand.. Det er god underholdning, men det er lidt med touren, som det er med økologi. Enten er man totalt økologisk og undgår alle de dårlige masseproducerede frugter, eller også så køber man lidt midler der er produceret af børnearbejdere i indien, bruger dem mens man ser lidt tour i Tv og tygger sig et godt økologisk æble på samme tid..

Hav en fortsat god dag.

2 kommentarer:

Hej sagde ...

Hej Martin

Jeg er helt på bølgelængde med dobbeltmoral, omkring touren i Juli. Det handler om at profilere sig, og det skal gøres når der er den største mediedækning. Men dette er ikke nyt, Baskerne har i årrække brugt TDF til at gør opmærksom på deres sag.

Hvorvidt man bør overlade unge rytter, til gamle dopingsynders vold. Jeg tror det vigtigste er, at vi alle ved at Brian, Jesper og Bjarne har været dopet. Samtidig med at de alle er stået frem og bekendt deres brug af doping, og har tilkendegivet at de vil gør det bedre i fremtiden.

Åbenhed omkring doping er vejen frem, alle de forfærdelig historier omkring brugen af doping skal frem. Og vi skal huske på, at folk ændre sig og bliver klogere med tiden. Derfor bør vi hellere ikke fordømme Brian, Jesper og Bjarne for altid. Men derimod byde dem velkommen i kampen mod doping, og benytte os af deres viden til at bekæmpe dopingen.

Martin sagde ...

Mmmmja, både og. Tilgivelse er én ting, jeg er dog bare ikke af den opfattelse at man nødvendigvis skal tilgives efter at have ledt Dk, verden og en masse unge mennesker bag lyset i 13 år, efter man vel at mærke har tjent styrtende med penge på et meget uetisk og falsk grundlag.

Åbenhed er vejen, helt afgjort. Men glem ikke at de til stadighed tjener penge på at have været nogen bedragere i deres unge dage og hele danmark æder det rådt. De skriver den ene bog efter den anden og deltager i "Exclusive interviews" som de tager sig penge for..

"Ja, men det er så hårdt at være mig, jeg har gået med en skyldfølelse i 11 år og jeg har slet ikke gjort noget slemt, alle gjorde det blablabla.." Det er noget fis.. Du har snydt, end of story.

Der sidder nogen mennesker i cykelverdenen, som ikke burde sidde i den position de gør. Kultutministeriet startede for et par år siden en relativ seriøs kamp mod det her doping spøgelse, men manden der sidder på en af de øverste poster i DK´s cykling, har altså en lidt skummel historie at fortælle.. Men han er stadig en stor hjælp mod dopingen?

Der burde blive indsat nogen uvildige personer med de rette kompetencer, som ingen historie i det her doping register har! Det er svært at tage en national instans seriøs, når manden der står for den selv har været dopet.

Tag nu Michael Rasmussen sagen, han blev smidt ud af touren, fik en seriøs karantæne og ved du hvad Michael Rasmussen; "Det var fandeme din egen skyld" Du vidste man ville blive straffet for det sjusk du lavede, aligevel søgte du hele Dk´s sympati og fik den.. Men på hvilekt grundlag? At du var sjusket i dine indrapporteringer! Lad være med at ynk og følg reglerne siger jeg herfra..

Men jeg elsker touren ;-)