tirsdag den 26. maj 2009

"Bikefitting" - Just do it..

I relief til den rygskade jeg pådrog mig for nu 3-4 uger siden, var jeg idag i Helsingør hos Coach & bikefit, for at få lavet en komplet test af min sidestilling på cyklen, noget jeg håbede på ville kunne rykke mig det sidste stykke for at blive min evigt tilbagevendende skade i ryggen kvit.

Det er noget jeg har villet prøve længe, men har været lidt tilbageholdende med at kaste mig ud i, pga. mit lave kendskab til hvad det egentlig gik ud på, samt hvad fitten egentlig ville kunne gøre for mig.

Jeg mødtes med Nicolai fra Bikefit kl 16.00 og havde en idé om at det ville tage et par timer at udføre fitten. Dog skulle det vise sig at Nicolais engagement og lyst til at vise det meget tekniske og bemærkelsesværdige udstyr frem, hurtigt ville gøre at det tog lidt længere tid. Super positivt at møde en personlighed der kender til sit udstyr samt til det, som testen kan gøre for dig som rytter.

Først en Prefit, hvor min smidighed blev fastlagt. Haserne blev kontrolleret og det samme gjorde mine fødder. Altsammen for at fastlægge nogen meget kritiske værdier som lå til grund for den endelige indstilling.

Jeg fik monteret en masse elektroder og sendere på knæ, ankler, skuldre, albuer, håndled osv. Disse blev brugt som transmissionsudstyr til et aflæsningsapparat som målte alt lige fra skævt tråd til effektivitet af trådet. Det var super high tec og meget imponerende at følge med i hvordan at man kunne se når jeg trådte rundt i pedalerne, på en PC. Cyklen var monteret i en hometrainer, som var basen for testen.

Jeg skulle træde i ca. 25 sekunder af gangen, hvorefter at Nicolai tolkede på dataene og indjusterede på cyklen. Stille og roligt kom vi frem til en perfekt sidestilling til mig og den var faktisk ret afvigende fra hvad jeg ellers ville have troet den skulle indstillles efter, men hold da op en forskel.

Jeg endte eksempelvis op med en 120 mm frempind på en ramme der er relativt lang i overrøret. Det virkede helt vildt, men efter at have prøvet indstillingen på et lille spor i Nicolais baghave var jeg overbevist. Det var crazy.. Jeg havde en helt anden kontrol over cyklen og den føltes mere behagelig at køre stærkt på. Det var som om at den lille smule jeg havde bevæget mig udover forhjulet, gav mig lidt mere greb og kontrol. Desværre var frempinden en af Nicolais, så jeg må ud til teamets hovedsponsor Ride4fun og hente en ny i 120mm længde.

Ellers så blev sadlen finindstillet, klamperne indstillet, ja alt hvad man kan rode på rent indstillingsmæssigt. Jeg glæder mig virkelig til at prøve det rigtig af. Det bliver spændende at se om det hjælper på ryggen.

Så, nu er jeg både blevet bikefittet, ny cykelejer, og blevet fys behandlet.. Hvad gør man ikke for sin sundhed...?

1 kommentar:

Anonym sagde ...

hvad jeg ledte efter, tak