mandag den 18. maj 2009

Men hov?

I disse dage hvor det er så moderne og velset at man taler høfligt og pænt til hinanden, så synes jeg det er på sin plads lige at understrege hvor rart det er at man som passioneret mtbiker, og motionist, i ordets bredeste forstand, kan køre gennem en dansk skov, uden egentlig at møde mange mennesker, men så samtidig blive hilst på af dem man møder, af ligesindede motionister på cyklerne med de brede dæk. Det hører efterhånden til sjældenhederne at jeg ikke bliver hilst på, hvilket er en dejlig udvikling, men så bliver jeg alligevel en smule fortørnet over vores kære venner på de tyndhjulede cykler, som skyder en helt anden fart, men som samtidig er dødsensræde for at blive det mindste beskidte..

Kære Racerfolk.

I er ikke allesammen verdensmestre! i er ikke allesammen vildt fantastiske og jeres cykler er ikke allesammen lige fede! Faktisk er jeres cykler nok en smule billigere end de fleste af vores mtbikes, men lad nu det ligge, for det er ikke det vigtige i den her sag. Det vigtige er nemlig at man som normalt velopdraget menneske, hilser på folk når man bliver hilst på, spørger om man er ok når man sidder i vejkanten med sit hjul og lapper det, løfter hånden og bevæger den i en ganske lille og kort bevægelse fra side til side, blot for lige at anerkende at man er blevet hilst på af en modkørende racercyklist, som vel at mærke ikke kører på det dyreste mærke af cykel, men som dog er bestykket med SRAM RED og KSYRIUM SL :-) Det er ikke svært og jeg er helt sikker på at det ikke gør ondt.

Jeg vil gerne forsøge at starte en trend, en nyskabelse indenfor alt hvad der hedder sport. Vi kan godt hade hinanden som konkurrenter, ja endda som mennesker, men fra dags dato vil jeg opfordre alle der læser med her, til at sprede rygtet, sladderen, the gossip, til alle de kender der dyrker den mindste form for motion... "hils på din artsfælle" Vi kan ikke løbe fra at vi alle er mennesker, drop nu jeres Racerjantelov og hils på folk, anerkend at det er godt kørt eller løbet uanset om de er kommet først, sidst, i midten eller udgået. Løber som mtbiker, som racercyklist. Tag jer sammen..

Jeg har gjort det til en decideret vane, at løfte hånden næsten overdrevet meget blot for at vise mine modkørende "artsfæller" på racere, at jeg hilser på dem. Det er svært for dem, men det bliver bedre. Sidste gang jeg var på raceren, kørte jeg en lille tur alene i et par timer og på et tidspunkt er jeg stoppet for lige at pumpe et dæk der tabte lidt luft. Samtidig står jeg og strækker en smule, har haft lidt bøvl med ryggen, så jeg har helt sikkert set lidt anstrengt ud i øjeblikket at jeg gjorde det. Endda nok så meget at man kunne se på mig at det gjorde nas.

Samtidig drøner et tog, forbi bestående af 15-20 ryttere på tynde dæk. Ikke en hverken hilser eller spørger om jeg er ok. Jeg havde nu heller ikke regnet med andet, men det var altså aldrig sket i skoven, hvor mtb folket kommer til sin ret.

Jeg havde svoret for et stykke tid siden at jeg ville droppe alt mulig galdeudspredning på denne blog og kun bruge den til finurlige indslag omkring lidt cykelløb osv. Nu har jeg vendt mig den totalt modsatte vej. Nu skal den kun bruges til at gøre opmærksom på ting som jeg sætter en ære i at gøre folk opmærksomme på. Dette emne er noget der bør tages op på højeste niveau, velkom folk i jeres fælleskab. Hvis i vil have mere positiv opmærksomhed omkring jeres sport, så start med at opføre jer ordentligt, så kan det være at alt den snak om forbudte medikamenter og blodcentrifuger ligeså stille vil liste af..

Kære mtbikere

Ingen anden sport i DK, på motionist niveau eller på dansk eliteniveau i raceverdenen, kan tiltrække mere end 500 mennesker en råkold december morgen kl. 10.00, blot for at køre 1 time i sne og slud. Mtbiking er en undervurderet sport, som fortjener meget mere opmærksomhed end den får og de mennesker der dyrker denne sport vil jeg til enhver tid, hellere tilbringe end søndag formiddag med, end med folk der allesammen tror at de er verdensmestre. Hvilket de tydeligvis ikke er....
De største danske sportsevents er efter min mening, dem der kan bringe folk sammen, samtidig med at de skaber en konkurrence, der aldrig bliver for kvalm.

Kære H12 og N24 crew, i er sgu for seje.. Hvis bare fodboldklubberne havde folk som jer ansat, ville alt det her hooliganisme og ophøjethed være fortid.

Skrevet af en bitter, omend lettet Martin Rommedahl - Galdeudspredningens Dan túrell :-)

3 kommentarer:

Ask Hybel sagde ...

Fantastisk indlæg...intet mindre!

Andreas sagde ...

Vise ord min ven....!!!!

og tak for ros...

Andreas - H12 crew

Martin sagde ...

Hej Ask, tak for det :-) Der er unægteligt nok nogen der føler sig en smule trådt over tæerne, når sådan et surt opstød fra en mtbiker kommer til verden. Er dog nødt til at pointere at det selvfølgelig ikke gælder alle landevejsryttere. Der er et par styker af jer der er gode nok :-) Henrik B, no hard feelings :-)?

Andreas, jeg tænker stadig tilbage på H12 med stor glæde. Selvom jeg ikke selv var i stand til at køre, var det så superfedt at se et setup der spillede fra start til slut. I har virkelig fundet en niche i de 12 timers løb og jeres model var så godt skruet sammen at lillebrorløbet i silkeborg der også varer 12 timer, godt nok skal oppe sig for at følge med :-)