søndag den 22. juni 2008

Landevejs debut...

Søndag var dagen hvor jeg skulle prøve kræfter med det at køre landevejs race.. Ikke noget nyt og stort over det, men så aligevel lidt.. Selvom det bare var et motionsløb, så havde jeg fået et par skrækhistorier omkring mentaliteten hos kørerne til de her løb. Jeg er jo selv mtbiker, som er indbegrebet af coolness og åben-ness... eller.. Havde før racet fået at vide at mange "motionsryttere" på landevejen kører som en brækket arm, og at de råber og skriger af hinanden. Ikke rart, men trods disse historier valgte jeg at sætte mig på cyklen og give den gazz..

Løbet foregik på amager, på en 14,3 km lang rundstrækning.. Amager er flad som en pandekage, så højdemeter blev der intet af, men fart i cyklen kom der så i stedet.. Selve motionsløbet var faktisk afslutningen på en dag, hvor der også blev kørt licensløb i både A-B-C og junior klasserne. Det var faktisk cool at stå og kigge på de her små drenge på kæmpecykler.. :-) Og tro mig, de giver den supermeget gaz og de giver sig fuldt ud i spurterne.

Mit løb - motionsløbet - skulle starte sidst, kl 13.00. Der var besøg af prominente folk som Henrik Sass-Larsen fra Socialkammeraterne.. Han holdt endda tale inden løbet. Det var noget med at han deltog for en god sag, i samarbejde med RYNKEBY.. Der var faktisk omkring 30 rynkeby ryttere til start, og vi skulle derfor starte med at køre en omgang bagved den her store ældgamle rynkebylastbil.. Det kunne jeg godt have været foruden.. En ting er en masterstart, men at køre 20 km i timen gennem 14,3 km i regnvejr gør altså at den opvarmning man har lavet inden løbet gå helt tabt.. Jeg blev rigtig kold.. Nå, men sådan var det..

Første omgang var altså ikke andet end promenade kørsel, 2. omgang blev løbet givet frit.. Jeg lå og kiggede lidt på folk, bevægede mig stille og roligt op i feltet, som faktisk bestod af 120 mand tror jeg.. Jeg kan godt fortælle jer at et kriblede i benene for at stikke af.. Jeg var som en ung hingst på græs.. ;-) Følte virkelig at jeg havde overskud, og da der ikke blev kørt specielt stærkt, så valgte jeg at sætte tempoet og lagde mig helt i front.. Jeg kørte vel omkring 40-45 km i timen, overskud og fuld af energi.
Dette gjorde at der kom en mindre opdeling, ikke noget stort men jeg tror at jeg fik et hul på 5 sekunder sammen med 8 andre..
Jeg lå i front i ca. 2 km, uden at føle mig presset overhovedet, så tog jeg et sving i høj fart og var lige ved at ryge på rø... Det føltes mærkeligt, og gangske rigtigt jeg var flad på forhjulet.. Pis.. Jeg måtte trække ud og se alle køre forbi mig..

Jeg stod i vejkanten, og normalt så har jeg altid en slange ekstra med, men den havde jeg sjovt nok brugt da jeg punkterede da jeg varmede op til løbet.. Ærgeligt.. Jeg spurgte alle der kom forbi om de havde en ekstra slange de kunne undvære, men intet held.. Lige indtil en ældre gut kom forbi, godt blommerød i hovedet.. Han gav mig både slange og pumpe, og så kørte han videre. Det var superfedt, men jeg vidste at jeg allerede var omkring 8 minutter bagud, så uanset om jeg kom på cyklen igen eller ej, så ville jeg være håbløst bagud.
Men jeg tænkte, nej.. Nu er jeg her, så skal der sgu også køres.. Jeg skiftede slangen og så kørte jeg ellers et max interval på 1½ time ca..

Jeg havde ingen chance for at nå feltet, men jeg skulle ihvertfald ikke ende sidst.. Jeg tog vel 15 ryttere på min vej op.

Efter 5 omgange, 2 regnskyld, lidt sol og lidt punktering osv. kørte jeg imål i ensom majestæt, til klapsalverne fra 100 mennesker der stod og kiggede.. Det var fedt.. Jeg havde ikke vundet, men folk havde respekt for at jeg havde kørt og givet mig fuldt selvom jeg ikke havde nogen som helst chancer for at komme op.. Det føltes sgu lidt sjovt..

Nu var det jo første gang jeg kørte race løb idag, og jeg er overhovedet ikke blevet skræmt.. Jeg synes tværtimod at det var rigtig sjovt, og jeg skal helt sikkert gøre det igen snart.. Bare følelesen af at biler bliver holdt tilbage for dig, følgebiler kører foran dig og bagved dig, man kører midtpå vejbanen hvor man normalt bliver slået ihjel hvis man kører på, var rigtig rigtig fed.. Det kan klart anbefales.

Min debut endte måske ikke helt efter planen, men jeg havde en god og sjov oplevelse ud af dagen, og til alle i mtbikere der ikke har prøvet det her, gør det.. Spring ud i det og giv den gaz. Det er en helt anden form for væddeløb end til mtb løb.. For fedt.

Sees..

Ingen kommentarer: