mandag den 24. marts 2008

Tab dig og kør stærkere...!?

Jeg er en tung dreng på hele 83 kilo.. Ja, det er faktisk ret meget hvis man sætter det op imod de helt toptrimmede cykelryttere der kører rundt på de danske landeveje. Det er jo nærmest fugleunger sammenlignet med mig.
Der er en helt logisk forklaring på tingene.. Det er jo klart at når topryttere træner op mod 20-25 timer om ugen, så forbrænder de unægteligt rigtig mange kalorier, derfor vejer de også mindre end "normale mennesker".
Rent fysik mæssigt er der også en faktor spiller ind, jo mindre man vejer, jo mindre skal man presse afsted ud ad landevejen, eller skovbunden. Vægt kontra Watt..

Jeg har besluttet mig for at se hvad jeg kan gøre for at køre hurtigere i den kommende sæson, uden at øge min træningsmængde betragteligt meget.. jeg har simpethen ikke tid til at træne mere end jeg gør nu, og det er ikke ret meget i forvejen. Max 8 timer om ugen.
Den eneste oplagte løsning for mig at se er så at tabe mig et par kilo, uden at det kommer til at gå ud over min kraft og styrke..

Tirsdag efter påske starter jeg så på "kur".. En kur er det vel ikke rigtigt, jeg lægger bare min kost om.
Jeg spiser faktisk ret sundt i forvejen, og er generelt opmærksom på hvad jeg spiser.. Men jeg er en cookiekindaguy.. Elsker kager..

Jeg vil i den kommende periode skære alt overflødigt fra og spise lidt anderledes i forhold til hvad jeg plejer.
Derfor:

Ingen kager på studiet... ;)

Max 2 kopper kaffe om dagen.. Det er jeg altså nødt til at have, jeg er vant til 2 kander, så der er tale om en drastisk nedtrapning.

Intet lyst brød og kun minimalt af rugbrød..

Undgå mælkeprodukter..

Drikke masser af vand..

Spise proteinrigt mad..

Det bliver herligt ;)
Jeg skal helst smide 5 kilo så jeg kommer ned på 78.. Det er absolut hverken umuligt eller svært, handler bare lidt om disciplin..
Jeg vil gerne ned på den ønskede vægt indenfor et par måneder så jeg kan give den gazz i dusten.

Af andre nyheder kan jeg lige sige at min ønske om at få en racercykel måske er ved at gå i opfyldelse.. Mere om det snart ;)

Vi ses..

M

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Martin

Tung dreng er måske et stort ord , men forstår godt hvad du mener i cykel verdenen ;)

Glæder mig til at følge dine resultater.

Ses på sporet

Jannik

når livet er fedt på den fede måde www.tykkeskolen.dk

Henrik Bunde sagde ...

træn dig ned i vægt:-) og drik Vand, vand, vand - held og lykke. Måske du skulle blive landevejsrytter - din statur er mere til hård vind og flad vej. Du ville sikkert blive modbydelig...
Mvh. Henrik

Martin sagde ...

Jannik;

Ja, tung dreng.. ok.. ;) Den eneste proffesionelle cykelrytter jeg kender til, der vejer tilnærmelsesvis det samme som mig er Thor Hushovd.. Men han er også et ordentligt lokum ;)

Henrik;

Nu tillader mit daglige skema mig ikke lige at køre mere end jeg gør nu, men du har da ret, det optimale ville da helt sikkert være at træne mig ned i vægt..

Jeg er gammel motocross kører så skoven er det sted jeg synes der er sjovest at give den gaz, men jeg har faktisk i et stykke tid haft lyst til at prøve lykken på landevejen, bare som mængdetræning.
Har fået at vide at jeg har et modbydeligt antrit når jeg træder til ;)

Ses gutter