søndag den 27. juni 2010

Hvorfor snyde.. ?

Snyd.. Bedrag.. Løgn.. Ordene, eller meningen med ordene går igen i alle niveauer af samfundet. De går igen i alle niveauer af sport. De går igen i alle dele af ens liv. Findes der et menneske på den her jord, der ville kunne bestå en løgnedetektortest, hvor der blev spurgt om vedkommende nogensinde havde snydt, løjet eller bedraget- og svarede nej vel at mærke? Jeg tvivler! Offentlige personer, kæmpe sportsnavne, alle er de skyldige i at have snydt på et eller andet tidspunkt i deres liv. Det har jeg også selv gjort, det sker endda helt ubevidst en gang imellem stadigvæk. Det er dog aldrig så slemme ting jeg "ubevidst" snyder med, men igen - hvad er slemt, i en snydemæssig sammenhæng.

Jeg har for nylig haft oplevelsen af, at møde en del af den bulgarske befolkning og kultur. Når jeg skriver en del af den, så er det fordi jeg ikke vil generalisere en hel befolkning på baggrund af det jeg har oplevet i "UNG-REJS" mekkaet - Sunny Beach. Byen der er mest kendt for teenagedruk og hor, blev oplevet i en uge, sammen med mine 2 børn og min X-kone. Den sammensætning i sig selv var jeg faktisk ret spændt på, men det endte med at være den mindst dramafyldte ferie vi nogensinde har været på, som familie. Meget positivt. Tilbage til oplevelsen..

Vi ankom til en by, der selvfølgelig bar enormt meget præg af at det var en festby. Den var slidt, relativ klam, møgbeskidt - og så var den fyldt med små boder der havde alskens Gucci, Fred Perry og Bjørn Borg kopivarer. Snyd at producere, snyd at købe.. Boderne i sig selv findes overalt i sydeuropa, især i de baltiske lande, hvor befolkningen generelt er "fattigere" end i Dk. Så det var vi egentlig forberedt på. Det vi ikke var forberedt på, var hvor meget de her gadesælgere prøvede på at snyde folk. Selv i resauranterne, på kaffebarerne, ja selv i hotellets poolbar, prøvede de at snyde... Det var så slemt at jeg på et tidspunkt måtte hidse mig op. Den typiske snydeform var at man som godtroende turist betalte for en vare med sedler - deres møntfod hedder Leva og er ca 3,8 gange mere værd end danske og fåes i seddelform, helt ned til 2 Leva - og så fik man ellers tilbage i mønter, deres cent, eller øre om man vil. Den godtroende turist ville nok tænke "Ok, det passer nok og herregud hvis der mangler en Leva, så er et jo kun knap 4,-.." Det gjorde jeg også selv, men da jeg lagde mærke til at mønsteret var generelt og det gjaldt SAMTLIGE steder vi kom, så blev jeg sur.

Første gang var ved poolen på hotellet, hvor der vanen tro var en bar. Jeg købte en kop kaffe for 2,5 Leva - ca. 9,- Jeg betalte med 2 sedler - 4 Leva - og fik 0,75 leva tilbage i mønter. MANGE mønter. Jeg orkede ikke at tælle dem og tolkede ikke bartenderens smørrede grin og venlige "Cheers" som et tegn på at han snød mig. Det var også først da min X, havde haft samme oplevelse, at jeg bed mærke i at der var noget systematisk i det. Fra da af, var vi opmærksomme på alt hvad vi betalte for.

Deres snyd i Sunny Beach, fik mig til at tænke på hvordan en hel by, region, eller bydel - whatever - kunne snyde og bedrage på den måde. Er de bare generelt dårlige mennesker der udnytter turisters godmodighed, eller er der noget andet bag. Har de virkelig brug for at snyde for at overleve? Jeg ved det stadig ikke, for jeg oplevede lidt af begge dele i den uge vi var dernede. Jeg oplevede den meget fattige gadesælger hvor man kunne se at der virkelig var et behov, for lidt ekstra til svigermor derhjemme - og så oplevede jeg den ekstravagante barchef, der ikke på nogen måde havde brug for at snyde, men som bare gjorde det..

Jeg oplevede også nogen helt fantastiske unge Bulgarske mennesker, der levede og åndede for at turisterne, som de levede af, havde det godt og især deres børn. Jeg ville ønske at danske guider kunne tage lidt ved lære der. Der var på hotellet tilknyttet et team af unge på mellem 20-30 år, som dagligt sørgede for at lege med ungerne ved poolen, eller male med dem i et specielt indrettet børnerum. Kort sagt, børnene havde en fantastik tur, med masser af leg og sjov. Det var det mest opløftende ved turen - og det kan måske have været det der har gjort at turen var en succes, da børnenes dagligdag ikke skulle skabes af far og mor :-)

2 kommentarer:

Hammy sagde ...

Ja, mange vil kunne snyde løgnedetektorer, det er derfor de ikke bruges til noget seriøst.

En løgnedetektor bør maksimalt bruges til leg; men selv det vil jeg ikke selv udsætte mig for.


Jeg har i årevis søgt mod, at lyve mindre og mindre. Jeg har det bedre med mig selv; men det er svært med andre mennesker.

Jeg oplever ofte, at folk ikke vil have et ærligt svar på deres spørgsmål og da jeg svarer så oprigtigt jeg kan, sker det ikke sjældent at folk blive stødt, sårede eller ligefrem sure på mig.


Det lyder som et modbydeligt feriemål; men det er da rart at læse, at I trods svindlerne har haft jeres bedste ferie.

Martin sagde ...

Hej Hammy, tak for din kommentar.

Du har helt ret, sandheden er for mange mennesker svær at høre. Det kan jeg sagtens selv relatere til. Nogengange, eller ret ofte faktisk, er det rart at folk "snyder" en, ved at sige noget der bare passer godt ind i en sammenhæng. Eksempelvis "har du ikke tabt dig", fremfor "du har da vist taget på.."

Du er på rette spor. Det ville kun være en positiv udvikling i vores verden, hvis folk var mere ærlige og oprigtige. Det kræver så også bare at man samtidig også bliver mere ydmyg og modtagelig overfor ærlighed.

Håber du kommenterer igen en dag.

Martin