onsdag den 30. juni 2010

Den sunde livstil eller livskvalitet..

Hvad er bedst? At leve sundt? At have høj livskvalitet? En kombination af begge? D´know.. Det afhænger vel af, hvad for et type af menneske man er, eller hvilket humør man er i. Jeg kan godt se mig selv nyde at leve sundt, for så ved jeg, at det jeg gør er godt for mig. Samtidig kan jeg også se mig selv nyde en cigaret eller en vildt usund bytur, for på den måde får jeg en eller anden form for bekræftende livskvalitet. Det er en lidt svær ting at forklare, men det kan vel sættes i sammenhæng med, at man skal gøre det der føles rigtigt på det tidspunkt man føler det, uanset om det er usundt eller ej. Der er selvfølgelig grænser, men pointen er, at hvis man føler at en smøg hjælper lige nu og her på nerver, så ryg en for fanden. Hvis man bagefter får dårlig samvittighed over at man har røget og været ussund, så løb en tur..

Jeg er typen der elsker at bruge mig selv og min krop, elsker en udfordring. Jeg er så til gengæld også typen der elsker at skeje ud og leve, som det var den sidste dag i mit liv. Det er vigtigt for mig ikke at køre sur i ting. Det er blandt andet derfor jeg har lagt min cykling, som jeg ellers elskede, lidt på hylden. Motivationen skal være der for at det er sjovt. Motivation er for mig en af de vigtigste drivkrafter i mit liv. Er jeg umotiveret kan jeg ligeså godt lade vær, det ender bare med at blive et dårligt resultat, uanset hvad sammenhængenen er. Sport, liv, sex, kærlighed.. Motivation går igen i det hele. Er jeg motiveret til at træne - så gør jeg det. Er jeg motiveret til at kæmpe for igen, at finde sammen med en X - så gør jeg det. Underforstået, at motivation til netop dét, skal komme fra begge sider..

Korte af det lange er, at min livskvalitet hænger sammen med en, "nu og her følelse". Hvad har Martin lyst til idag.. Jeg har lyst til at ringe til nogen mennesker og fortælle dem et par sandheder. Især én.. Jeg har lyst til at løbe når jeg har fri, men jeg har også lyst til at gå en tur udenfor på arbejdet og ryge en cigaret.. I aften er der bold i TV, der tager jeg en øl med en god kammerat og brokker mig overfor livet skal være så svært - og imorgen starter jeg helt forfra igen..

3 kommentarer:

Hej sagde ...

Jeg tror det er vigtig at være ærlig over for sig selv, for kun på den måde er man virkelig tilstede i det man laver. Og så er det lidt lige meget om det er sport, eller det handler om at ryge en cigaret. Jeg tror ligesom dig, at den mentale del skal være med, hvis vi ikke er ”på” ja så skal vi lave noget andet den dag.

Martin sagde ...

Så sandt så sandt.. Første skridt til god livskvalitet er at være ærlig overfor sig selv.

Det er der nok mange menensker der kunne lære noget af.

@Bunde sagde ...

Du kan sagtens narre alle folk i nogen tid, og nogle folk hele tiden, men du kan ikke narre alle folk hele tiden:) AL